tirsdag den 3. marts 2020

Hvordan kan man magte en verden fyldt med teknologiske forstyrrelser?

Der er meget fokus på, hvordan man håndterer teknologi i dag. Dog er der er et meget større spørgsmål, der er skjult bag dette, og det er, hvad det vil sige at være menneske i vores verden fyldt med teknologiske distraktioner.

En amerikansk gymnasielærer har skrevet en inspirerende artikel baseret på hans filosofiundervisning, eksperimenter med 72 timer uden mobiltelefon og refleksioner som både er hans elevers og hans egne. 

Andrew Housiaux har givet artiklen titlen "Eksistentialisme og Instagram" samt "Teenagere reflekterer over teknologi og det at være menneske ved hjælp af Kierkegaard, Dostojevskij, Pascal og Sartre"

Han konkluderer: ”Som undervisere er det vores opgave at invitere denne del af deres liv ind i klasseværelset ved at forbinde den med centrale temaer og spørgsmål inden for humaniora, og dermed give de unge sproget og ideerne til at formulere, hvordan de bedst kan leve frit valgte og autentiske liv.”

Nyd denne tour de force af tanker fra filosoffer og filosoferende unge!

(Nedenunder artiklen følger 3 links til artikler, der udvider fokus fra unge til mindre børn såvel som os selv og igangsætter overvejelser om vores brug eller overforbrug af skærmteknologier)




Andrew Housiaux (2019): 

“Eksistentialisme og Instagram. Teenagere reflekterer over teknologi og det at være menneske ved hjælp af Kierkegaard, Dostojevskij, Pascal og Sartre”
(Min oversættelse efter tilladelse fra forfatteren)

Du spekulerer måske på, hvad en gruppe amerikanske unge har til fælles med eksistentialistiske filosoffer som Jean-Paul Sartre. Tre ord dukker  især op: Frygt, angst og fortvivlelse. Eksistentialistiske tænkere og mange af deres filosofiske forgængere så disse følelser som centrale for den menneskelige situation. Og dette er følelser, som mange unge i dag kan forholde sig til lige så stærkt.

Eksistentialisterne argumenterede for, at man må konfrontere, reflektere over og forstå disse følelser for at kunne leve et frit og autentisk liv. Dette fik mig til at spekulere på, hvad jeg og mine elever  kunne lære om angst og fortvivlelse, hvis de besluttede at konfrontere disse eksistentielle ængstelser ved at opgive deres mobiltelefoner og bruge den tid, de fik, til personlig refleksion. Hvad kan disse erfaringer desuden sige om, hvordan man bedst kan undervise unge i dag?

Phillips Academy er en internatskole i Andover i Massachusetts i USA. Med en gennemsnitlig klassestørrelse på 13 er skolen i stand til at lade eleverne deltage regelmæssigt i klassediskussioner. Nogle af disse forhold - små klassestørrelser og kostskolemiljø - gælder jo ikke i alle skolesammenhænge, men der er alligevel erfaringer, der kan læres af  og deles med undervisere overalt.

Omkring halvvejs i et 10-ugers kursus om eksistentiel filosofi kunne jeg se, at eleverne var i stand til at demonstrere en god forståelse af ordene i de tekster, vi diskuterede - slet ikke nogen dårlig præstation i forhold til disse begrebers kompleksitet. Jeg var dog bekymret over en kløft mellem deres intellektuelle viden og deres forståelse af, hvordan de ideer, vi havde studeret, relaterede til deres egne liv.

Med udgangspunkt i John Deweys ideer om, at man ikke lærer af erfaring alene, men fra refleksion over erfaring, gav jeg mine elever mulighed for at aflevere deres mobiltelefoner til mig i 72 timer i løbet af hvilken tid, jeg ville holde dem låst inde i en skuffe på mit kontor. Reaktionerne på dette forslag varierede meget: Der var spænding, nysgerrighed, endda en følelse af panik. Én elev flygtede ud af rummet, da jeg annoncerede denne valgfri øvelse, dog vendte hun skamfuldt tilbage senere den dag og rakte mig sin telefon. Alt i alt deltog 8 ud af 14 elever første gang jeg gennemførte dette eksperiment, og et lignende antal gjorde det i de efterfølgende år. I slutningen af ​​ugen skrev eleverne et essay i klassen, hvor de brugte idéer fra de eksistentialistiske tænkere, vi havde studeret, for at analysere deres oplevelse af ikke at have deres telefon i tre dage. Deres refleksioner viste, at de var begyndt at bygge bro over kløften mellem intellektuel viden og egen erfaring og dermed var kommet til en meget dybere forståelse af disse ideer.

Deres tanker giver også indsigt i tre vigtige årsager til kriser, som unge mennesker oplever i dag: For det første angst i forbindelse med brug af  sociale medier; for det andet vanskeligheder med at udholde psykisk og fysisk ubehag, især ved fravær af stimulering; og for det tredje dyb angst omkring, hvad det betyder at være et frit menneske, der er ansvarlig for ens egne valg.




Angst, sociale medier og ”mængden”: Refleksioner over Kierkegaard

Vores læsning af Søren Kierkegaard, den danske filosof fra det 19. århundrede, hjalp eleverne med at forstå deres samtidige og modstridende længsler efter uafhængighed af og godkendelse fra deres jævnaldrende. Advarende om farerne ved konformitet, skrev Kierkegaard (1859/1975), "en menneskemængde er i selve begrebet usandt, på grund af det faktum, at det gør individet fuldstændig uansvarligt og uden anger" (s. 95). Hans bekymringer over måder, hvorpå enkeltpersoner kan miste sig selv i mængden, blev gentaget i flere elevers essays. En skrev:

På en gåtur tilbage til mit værelse fra orkesterprøve torsdag aften, brød jeg sammen i tårer. Jeg følte intens angst over, at jeg ikke kun har spildt så meget af mit liv med at stirre på en skærm, men også at jeg ikke har viljestyrken til at slippe fri fra den mængde, der bruger smartphones.

Denne magnetiske tiltrækning fra telefonen er delvis forårsaget af det faktum, at mange af vores elever får adgang til hele deres sociale verden gennem den. Selvom denne elev bekymrer sig over den mængde tid, hun har brugt på sin telefon, ser hun ikke sig selv i stand til at lade være med at bruge den. Hendes ord peger på mængdens magt - i dette tilfælde de sociale medienetværk, som unge deltager i. Det kan simpelthen være for svært at vende sig væk fra denne mængde, et socialt fænomen, der forværres af Snapchat-streaks (som tilskynder brugerne til at logge ind til Snapchat dagligt) og nedfældet i forkortelsen FOMO: Frygt for at gå glip af noget (Fear of Missing Out).

En anden elev skrev om at tilpasse sin egen præsentation til dem, der ville se hendes onlineindlæg: ”For at bruge ord Kierkegaard måske kunne anvende, hvordan kan jeg få den størst mulige mængde til at give mig deres godkendelse?” Denne elev indså, at hun havde skabt en redigeret - og i sidste ende fabrikeret - selv, i form redigering af billeder til mængdens godkendelse.

Disse to eksempler peger på dybere udfordringer. Den elev, der forlod orkesterprøven, karakteriserede hendes egne kampe som en mangel på egen vilje: ”Jeg har ikke viljestyrken til at bryde fri.”Hendes analyse er lige så intens som den er ufuldstændig. Hun bruger et apparat og nogle apps, der er designet til at være vanedannende og drage fordel af stærke menneskelige behov for fornøjelse og social godkendelse. Tristan Harris, en tidligere produktchef hos Google og grundlæggeren af ​​Center for Humane Technology, hævder, at denne teknologi ikke “er designet til at hjælpe os. Den er designet til at holde os afhængig (hooked)”(Vox Media, 2018). Når alt kommer til alt, jo flere brugere der interagerer med bestemte apps, jo flere data kan deres udviklere sælge til annoncører. Harris sammenligner opdateringsfunktionen i flere populære apps med afspilningen af ​​en spilleautomat, en oplevelse der er designet til at give illusionen om, at brugeren har kontrol. Spillere trækker igen og igen i håndtaget - eller opdaterer skærmen - i håb om en belønning. Og når belønningen kommer i form af "likes" på deres ”posts”, så ændrer brugerne deres selvpræsentation for at øge deres chancer for at få flere belønninger. Unge med dybt følte ønsker om accept, hvis hjerner stadigt udvikler sig, er meget sårbare over for de teknikker, som sociale mediedesignere bruger for at holde dem online.




Legemliggjort fysisk og mental kvalme: Pascal og kedsomhed

I mangel af deres mobiltelefoner måtte eleverne konfrontere både kedsomhed og det ledsagende vedvarende ubehag. De begyndte på en dybere måde at værdsætte ordene af det 17. århundredes filosof Blaise Pascal (1670/1995), der hævdede, at ”den eneste årsag til [menneskehedens] ulykke er, at [vi] ikke ved, hvordan vi skal forblive stille i [ vores] rum”(s. 37). Efter at have reflekteret over denne situation skrev en elev, ”Jeg ved, at min telefon ikke er sund for mig, men alligevel tjekker jeg den næsten altid. Det er en flugt fra den klare bevidsthed, som menneskeheden lider under.”Disse ord peger på en dyb spænding i elevernes brug af deres mobiltelefoner: De ved intellektuelt, at den måde, de bruger deres telefon på, ikke er god for dem, men deres oplevelse er, at telefonen giver en midlertidig (omend utilstrækkelig) tilflugt, når man føler sig i krise. Længere henne i sit essay skrev denne elev, at hendes telefon “giver mig mulighed for at vælge, hvornår jeg skal tænke, og hvornår jeg ikke gør det. Det er en simpel slukkemekanisme, som jeg kan have i min hånd.”Disse refleksioner er som et ekko af resultaterne fra en gruppe forskere, der fandt, at folk foretrak elektriske stød frem for oplevelsen af ​​at sidde alene i et rum (Wilson et al., 2014).  At scrolle og tjekke mobilen kan give et midlertidigt pusterum fra ubehag, men udsættelse ved hjælp af overspringshandlinger og tid på sociale medier forværrer ofte deres kriser på langt sigt.

En anden elev beskrev simpelthen sin telefon som en "personlig angsthåndteringsmekanisme".Uden dette sikkerhedstæppe var unge ofte fortabt; de havde ikke lært at være alene med sig selv eller at være gode til at forstå eget indre liv. At være uden telefon kunne være overvældende, lige som det var for den elev, der brød sammen i tårer efter at have forladt sin orkesterprøve. En anden elev skrev, "det, der begyndte som en behagelig frihed fra en følelse af forpligtelse til at fordybe mig selv i sociale medier, blev hurtigt til en dyb ensomhed, og fornemmelsen trak mig ned i dybe tanker ligesom draget af en bølges stærke understrøm."Disse stærke følelser var blevet holdt stangen, når eleverne havde noget at distrahere sig med, men de dukkede op med stor styrke, når stimuleringen var fraværende.

Opfølgningssamtaler med disse elever afslørede, at de var mere ukuelige (resilient), end deres oprindelige rå refleksioner kunne have antydet. Men denne oplevelse afslørede ikke desto mindre for dem selv et grundlæggende niveau af nød og angst, som de tidligere havde været i stand til at undertrykke via teknologiske distraktioner. Det hjalp også med til at belyse den dybere betydning af ord som frygt og fortvivlelse, som de havde brugt mere lemfældigt i klassediskussioner tidligere.

Ikke alle oplevelser med at opgive digital distraktion var negative. Flere af de unge nød i den grad friheden og sindsroen ved denne nye måde at være i verden på, at de efterlod deres mobiltelefoner på mit kontor også efter de første tre dage. To elevers mobiltelefoner forblev på mit kontor i mere end en måned. En anden elev skrev, at selvom han tidligere ville bruge sin telefon til at "kede mig til følelsesløshed, indtil frygten dæmpes",så begyndte han ved udgangen af ​​de tre dage at læse for sjov og var nu begyndt at skrive en novelle. Denne elev rapporterede, at "ved at isolere mig fra min telefon, begyndte jeg at gøre tingene meget mere autentisk, end jeg gør på daglig basis."





Frihedsangsten: Sartre og Dostojevskij

Overvejende så eleverne deres brug af tid på deres telefoner som en flugt fra frihed, hvilket gav dem en ny forståelse af Sartres (1946/2007) påstand om, at "[vi] er fordømt til at være frie"(s. 29). For nogle var denne frihed simpelthen for meget at bære. Den elev, hvis frihed fra sin telefon førte ham til at læse og skrive en novelle, begyndte også at stille spørgsmålstegn ved noget af det akademiske arbejde, han blev bedt om at gøre, med det resultat, at han stoppede med at lave hjemmearbejde i to klasser for at fokusere på disse mere kreative sysler. På grund af dette konkluderede han i sidste ende, at ”handle frit ikke var befordrende for succes … Jeg blev råbt ad både i min fysik- og matematikundervisning.”

En anden elev begyndte at forstå, hvordan den frihed, hun troede, hun havde, var en illusion: ”Jeg bruger min telefon som et værktøj til at begrænse mig selv, samtidigt med at jeg tror, ​​at jeg har kontrol  . . . Har jeg i virkeligheden kontrol? Eller mister jeg en del af, hvad det betyder at være menneske?” I vores diskussion af Dostojevskijs ”Brødrene Karamazov” pegede flere på den store inkvisitors påstand, at der eksisterer en “universel og evig bekymring og kval i mennesket som individuelt væsen og fælles for hele menneskeheden, nemlig: 'for hvem skal jeg bøje mig?' ” (Dostojevskij, 1880/2002, s. 254). Disse elever så, at selv om deres telefoner tilbød en tilsyneladende valgfrihed, var de faktisk stort set lænket af teknologi og deres følelsesmæssige reaktioner på det.

Ved afslutningen af ​​sit essay reflekterede den elev, der skrev bekymret om sit tab af kontrol, over sit anspændte forhold til sin telefon: ”Jeg kan ikke bebrejde mig selv for at have forsøgt at distancere mig fra den uendelige frygt, men jeg må holde min afhængighed af distraktion i skak for ikke at miste min identitet som et frit menneske”. Hvad betyder det at være et frit menneske? Det er svært at forestille sig et mere centralt spørgsmål i studiet af filosofi og, endnu vigtigere, i vores elevers  liv.





Hvad dette betyder for undervisere

For alle, der har arbejdet med unge i løbet af det sidste årti, er centraliteten af ​​mobiltelefoner og sociale medier i de unges liv ingen overraskelse. Men det, der er nyt, er, hvor godt disse elever er i stand til at tale om deres eget liv og valg. Én , der endte med at efterlade sin telefon hos mig i tre uger, observerede, at "det er mit ufri syn på livet og min frygt for det, der kræver reel opmærksomhed." Ord som dette ville gøre eksistentialisterne stolte, fordi de viser et menneske, der vælger at vende sig mod dets frygt snarere end væk fra den. Uanset hvilke erfaringer, de fik, så var disse elever i stand til at gøre sådanne overbevisende refleksioner netop fordi de var i dialog med magtfulde tænkere. Ved at gå væk fra deres mobiltelefoner, holde øje med deres indre liv og stemninger og derefter bringe disse erfaringer i dialog med centrale tekster i filosofi og litteratur, var de i stand til bedre at forstå dem selv, deres egne motiver og impulserne bag deres brug af teknologi.

Dette eksperiment viser tydeligt, at unge er interesserede i at reflektere over og forstå deres hele liv, både on- og offline. Som undervisere er det vores opgave at invitere denne del af deres liv ind i klasseværelset ved at forbinde den med centrale temaer og spørgsmål inden for humaniora, og derved give unge sproget og ideerne til at formulere, hvordan de bedst kan leve frit valgte og autentiske liv.




............................................................................................................................................

Referencer der indgår i artiklen:

Dostojevskij, F. (2002). The Brothers Karamazov (R. Pevear and L. Volokhonsky, trans.). New York, NY: FSG. (Original work published 1880) 

Kierkegaard, S. (1975). That individual. In W. Kaufmann (Ed.), Existentialism: From Dostoyevsky to Sartre (pp. 94-101). New York, NY: Penguin. (Original work published 1859) 

Pascal, B. (1995). Pensées (A. Krailsheimer, trans.). New York, NY: Penguin. (Original work published 1670) 

Sartre, J. (2007). Existentialism is a humanism (C. Macomber, trans.). New Haven, CT: Yale University Press. (Original work published 1946) 

Vox media. (2018, February 23). It’s not you. Phones are designed to be addicting. www.youtube.com/watch?v=NUMa0QkPzns

Wilson, T.D., Reinhard, D.A., Westgate, E.C., Gilbert, D.T., Ellerbeck, N., Hahn, C. . . . Shaked, A. (2014). Just think: The challenges of the disengaged mind. Science, 345 (6192), 75-77. 

ANDREW HOUSIAUX (ahousiaux@andover.edu) is Currie Family Director of the Tang Institute at Phillips Academy, Andover, MA.    
............................................................................................................................................

Den danske tekst er min oversættelse med tilladelse fra forfatteren. Den originale artikel er …
Andrew Housiaux (2019): “Existentialism and Instagram: Teenagers reflect on technology and being human, with the help of Kierkegaard, Dostoyevsky, Pascal, and Sartre” 
Page 48-51 Phi Delta Kappan December 2019/January 2020 ( Tidsskrift for en amerikansk lærerorganisation med samme navn)
............................................................................................................................................

Artiklen ovenfor er hovedsageligt relevant for forældre og lærere, der arbejder med unge i ungdomsuddannelser.

Her følger 4 links til artikler, der udvider omfanget og igangsætter overvejelser om vores brug eller overforbrug af skærmteknologier:

Bekæmp trangen til at scrolle og tjekke mobilen 
(Kristine Dam Johansen i Jyllandsposten 18.06.18)


Denne artikel er relevant for forældre til småbørn og fagfolk, der arbejder med småbørn: “Screen tits for tots – Early overuse of screen technology can cause permanent damage in toddlers” (Oversættelse: "Skærmtips til småbørn - tidlig overforbrug af skærmteknologi kan forårsage permanent skade hos småbørn" 


En ”toddler” er at barn mellem 12 og 36 måder gammel. Ordet kommer fra "to toddle", som betyder at gå usikkert, som et barn i den alder gør.



Denne artikel er relevant for forældre til småbørn og alle andre:For The Children's Sake, Put Down That Smartphone”. 
(Oversættelse:"For børnenes skyld, læg den smartphone".)
Læs eller hør indholdet (4 minutters lytning)

Du vil finde mange andre anbefalinger om brugen af ​​teknologier i litteraturen og på Internettet. Her er et par eksempler, som du kan overveje, når du udvikler dine egne refleksioner - og retningslinjer:

Retningslinjer for teknologibrug

• American Academy of Pediatrics udsendte  i 2001 og igen i 2013 erklæringer om, at børn i alderen 0-2 år ikke bør udsættes for nogen teknologier (endda baggrunds-tv); 3-5 år begrænset til en times total teknologi pr. Dag; og 6-18 år begrænses til 2 timers total teknologi pr. dag (AAP 2001, 2013).

• Det canadiske pædiatriske selskab tilsluttede sig AAP-anbefalingerne i 2010 (CPS 2010).

• Børn bruger i øjeblikket 4-5 gange den mængde teknologi, der er anbefalet af pædiatriske eksperter (Pagini 2010, Common Sense Media 2013).

De følgende retningslinjer for teknologibrug for børn og unge blev udviklet af Cris Rowan, pædiatrisk ergoterapeut og forfatter af Virtual Child; Dr. Andrew Doan, forfatter af ”Hooked on Games” og Dr. Hilarie Cash, direktør for ”reSTART Internet Addiction Recovery Program”med bidrag fra American Academy of Pediatrics og the Canadian Pediatric Society, i et forsøg på at sikre bæredygtig fremtid for alle børn”




Link til den originale engelske tekst "Technology Usage Guidelines" (Retningslinjer for teknologibrug) http://www.zoneinworkshops.com/zonein-fact-sheet.html



Dette blogindlæg er en oversættelse af Teach GLOBAL CITIZENSHIP Newsletter no. 36
se den engelske version her

*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Første uddybning: kampen om pædagogikken”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.

*************************************************************** 


tirsdag den 25. februar 2020

Fokus på en af Amerikas kriser: Mænd uden arbejde

Denne artikel “America’s ‘Men-Without-Work Crisis”  fra en bog, der udkommer i 2020, dokumenterer, at der er nu over 5 millioner mænd fra 20-64 i USA, der helt har opgivet at finde et job - samtidigt med at der er mangel på arbejdskraft. Artiklen problematiserer en del årsager, men den mangler at blive suppleret med hvad disse mænd selv vil sige ...





Her er et summary af artiklen. Artiklen har dog langt flere pointer.

"In the current issue of National Affairs, Nicholas Eberstadt writesthat the US is in the midst of a male jobs crisis: “According to the latest monthly jobs report from the Bureau of Labor Statistics, ‘work rates’ for American men in October 2019 stood very close to their 1939 levels, as reported in the 1940 U.S. Census. … Unlike the Great Depression, however, today's work crisis is not an unemployment crisis. Only a tiny fraction of workless American men nowadays are actually looking for employment. Instead we have witnessed a mass exodus of men from the workforce altogether. At this writing, nearly 7 million civilian non-institutionalized men between the ages of 25 and 54 are neither working nor looking for work—over four times as many as are formally unemployed. Between 1965 and 2015, the percentage of prime-age U.S. men not in the labor force shot up from 3.3% to 11.7%.”

Education alone can’t fix it, Eberstadt writes, offering a gloomy assessment: There are open jobs in sectors like retail and food services, but by some accounts, “positions go unfilled because of a lack of interest by non-workers, or because of unreliable applicants who do not show up for work regularly and on time, or because applicants cannot stay sober or pass drug-screening tests. These are devilishly difficult problems, rooted in far more than a lack of skills, and it seems unreasonable to expect the U.S. education system to fix such joblessness, or even make an appreciable difference.”

Nicholas Eberstadt (2020): Education and Men without Work | National Affairs. National Affairs, no 42
Resumeet er hentet her:  Link

*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Anden uddybning: kampen for at få alle med”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.



*************************************************************** 

lørdag den 25. januar 2020

Globale tendenser inden for uddannelse: Kommercialisering - hvorfor skal vi bekymre os om det?



Noter fra foredrag  af Dr. Prachi Srivastava from the University of Western Ontario, Canada på DPU I Emdrup januar 2020.

Her er hoved punkterne i svaret på spørgsmålet:

Fordi det, der bliver produceret som en universalløsning har vist sig ikke virke sådan:

1. Forestillingen om at  private skoler kan mangedobles meget hurtigt i kæder af velfungerende skoler (opskalering) har vist sig ikke at være tilfældet.

2. Forestillinger om at kvalitet vil blive sikret ved hjælp af forældrenes frie valg har vist sig ikke at fungere sådan (der er ikke evidens for at dette finder sted): Forældrenes valg afhænger af mange andre faktorer end de enkelte skolers kvalitet i undervisning.

3. Når der åbnes op for indtog af private aktører på et offentlig uddannelsesmarked, så vokser kompleksiteten i  offentligt tilsyn med private skoler, og det fungerer ikke i mange nationale kontekster. Det forsøges forbedret internationalt bl.a. gennem Abidjan-principperne, men disse er kun en konferenceresolution. Link til principperne (34 sider)

4. Privatiseringsforanstaltninger i offentlig uddannelse og stigende privat skolegang (ofte beskrevet som 'low fee', og sommetider gennemført af for-profit-udbydere) kan være til fordel for nogle, men efterlader andre, typisk de mest ugunstigt stillede.

Sammenfatning: 

Der sker masser af sammenblanding af offentlige uddannelsesaktiviteter og private aktører i uddannelse over hele verden. 

Trenden er, at der sker en sløring af grænserne mellem den private og den statslige sektor.

Retten til uddannelse er en af 2030 verdensmålene, men der er alvorlige huller i arbejdet med implementeringen.


Uddybning:

- UNESCO udgiver i 2021 EDUCATION AT A GLANCE som en rapport om overvågningen af private aktører. 
Indtil nu er der ingen global oversigt over, hvor ansvaret er placeret.

- Pisa-testning er blevet gennemført i 7 udviklingslande. 

Resultatet viste at ...
Lav investering giver lave resultater
Højere investeringer giver højere resultater


Eksempel på konklusion i an af de 7 landereporter:

- Opslag om det beskrevne foredrag:

Tid: 22 Januar 16:00 - 17:30
Sted: Room A104, DPU, Emdrup
Arrangeret af: PRIVATOPIA and Oxfam IBIS
Join us when the expert on global education Dr. Prachi Srivastava from the University of Western Ontario, Canada visits Denmark for a public lecture at DPU.

Globally, we see a growing number of non-state actors engaging in education in response to many educational challenges.

Dr. Prachi Srivastava has studied non-state actors and engagement in education and their potential impacts, including privatization and commercialization, with a focus on non-high-income countries. These are trends we see worldwide. She will provide an understanding of these global trends, which include introducing privatization measures in public education and increasing numbers of private schooling, some described as ‘low-fee’, and sometimes run by for-profit providers. These may benefit some but leave others, typically the most disadvantaged, behind.
She will seek to answer the question: ‘What is the commercialization of education and why should we care?’

The speaker:
Prachi Srivastava is tenured Associate Professor specializing in education and international development at the University of Western Ontario. She is also a Member of the World Bank Expert Advisory Council on Citizen Engagement. Dr. Srivastava is recognized for coining the term, ‘low-fee private schooling’, and was one of the first researchers of the field. Her research interests include: private sector engagement in education in the Global South; global philanthropy and impact investment; private schooling and education privatization; and global education policy and the right to education. She has provided research evidence to the UK All Party Parliamentary Group on Global Education for All, DFID, European Commission, Global Affairs Canada, JICA, UNESCO, and the World Bank, and has been commissioned by DFID, the European Commission, and UNESCO. She holds a doctorate from the University of Oxford

- Link til dette studie lige nedenunderhttps://ncspe.tc.columbia.edu/working-papers/OP134_2.pdf


Citat fra slutningen af denne artikel side 34:

.. forældre, der får adgang til LFP-sektoren (Low Fee Private) , vil blive klassificeret som de kvalitetsbevidste … i forhold til den konkurrerende statssektor. Dette har grundlæggende konsekvenser for fremtiden for børn, hvis forældre enten ikke kan eller ikke får adgang til LFP-sektoren. For hvis den statslige sektor er så dårligt fungerende som den opfattes og dokumenteres at være, og der sker en skimning af fløden, selv blandt dårligt stillede grupper, synes fremtiden for skolegang for de mest ugunstigt stillede ikke lovende.Ud fra dette perspektiv, selv om et større skolevalg gennem LFP-sektoren synes at være ønskeligt for dårligt stillede grupper, der ikke havde ringe eller intet valg før, kan det også være meget forkert, hvis det ikke har nogen genopretningseffekt for den statslige sektor.


*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Anden uddybning: kampen for at få alle med”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.


*************************************************************** 

torsdag den 19. december 2019

Japanske skoler har store ploblemer med at integrere udenlandske elever

    ... det ser endda ud til at en del af løsningen indtil nu har været at udenlandske elever behøver ikke gå i skole.

    Se hele artiklen:
    Japanese schools are struggling with foreign pupils - Muddled masses klik



*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Anden uddybning: kampen for at få alle med”
mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.

*************************************************************** 


onsdag den 18. september 2019

Afkryptering af den sociopolitiske kontekst for skolereformer i USA

Her en oversigt over de konkrete barrierer i uddannelse i USA




Matthew Lynch (2014): Deciphering the Sociopolitical Context of School Reform, in The Edvocate



Her er hele artiklen: 

"Deciphering the Sociopolitical Context of School Reform

This sociopolitical context refers to contemporary ideologies, regulations, policies, conditions, laws, practices, traditions, and events that define America’s education. These ideologies, practices, laws, and policies cause the current structural inequality in the education sector. Societal ideologies, assumptions, and expectations, which relate to people’s identities, race, ethnicity, gender, sexual orientation, social class, language, and various other differences , are often taken for granted. Together with other material and concrete conditions in the society, these factors create barriers to educational progress.
In the U.S., many young students have been hindered by their schooling. Many societies around the world are facing the same situation due to globalization, immigration, and war, which are making urban areas increasingly cosmopolitan. The sociopolitical context affects every society due to the connection between democracy and public schools. It is mostly through public schools that children get the opportunity for a better life.
Public schools can fuel democracy. Because of privatization and other market-driven schemes, the important connection between public schooling and democracy seems to have been lost. The sociopolitical context, at the school level, influences policies and practices, such as the curriculum, teaching, parent outreach, discipline, and hiring of staff, among others. The sociopolitical context determines who benefits and who loses in the curriculum.
At an individual level, teachers, school leaders, and other educators are largely influenced by the ideologies and beliefs in society. They act on them whether they believe them or not. Racism and other biases manifest themselves through school policies and through school staff practices and decisions. For example, deciding which students are gifted and which require special education is often affected by teachers’ biases.
The context includes changing demographics in the population. In the U.S., particularly, 30% of the nation’s residents are African Americans, Asian/Pacific Islanders, Latinos, and American Indians. Future projections by the Census Bureau are even more dramatic, estimating that, by 2050, people of color will be over 50% of the total population of the U.S. For the first time, European Americans will be the “minority.” Currently, there are over 450 languages spoken in the U.S., and nearly a fifth of the total U.S. population speaks a language other than English at home.
On the other hand, statistics show that the profile of teachers has changed very little compared with the population profile. Most sources show that 85–90% of U.S. teachers are European American, monolingual English speakers, who have had little experience with students of color and those whose native language is not English.
The growth in diversity is related to a growing “achievement gap” between European American students and students of color. Statistics gathered in 2006 by Quality Counts 10, show that, though student achievement has generally improved, the achievement gap between African American and Hispanic students compared to European American students is still very large. The gap is the equivalent of two grade levels or more, close to what it was in 1992. The attention to the achievement gap focuses on students, instead of the institutionalized policies, practices, and inequality in education that affect their learning.
In many countries, there has been a growing culture of standardization that forms part of the sociopolitical context. In the U.S., standardization has been mainly influenced by federal legislation, most recently the No Child Left Behind Act. This is despite glaring evidence that testing rather than increasing student learning leads to higher dropout rates and less school engagement.
Additionally, there is the issue of segregation according to race, ethnicity, and social class, which is now worse than at any time since the 1954 decision in Brown v. Board of Education. At present, the most segregated of all students are low-income Latinos, though poor children of all backgrounds, and particularly poor children of color, are the most affected.
The most significant aspect of the sociopolitical context is probably the long-standing and growing structural and social inequality, resulting in poverty, inadequate housing, poor access to health care, and unemployment. Although teachers can make a significant difference in terms of opportunities for their students, they alone cannot take on the entire responsibility for student achievement. This is due to the existence of inequality and structural barriers created by racism , lack of resources in poor schools, poor infrastructure, and unfair and bureaucratic policies.
The policies that regulate the minimum wage, availability of jobs, tax rates, medical care, and affordable housing, are primarily responsible for causing school failure. Educational policies alone cannot transcend these policies. If education reform is pursued without any additional investments in health care, housing, early childhood education, after-school and summer programs, or any other social and economic support, then the achievement gap can never be closed."



*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Hvordan udvikles nationale uddannelsessystemer gennem kamp?”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.


***************************************************************



mandag den 2. september 2019

Hvad ved vi om det største uddannelsessystem i verden? ... Kinas uddannelsessystem ...

Et system, der uddanner 260 millioner unge mennesker, og som beskæftiger 15 millioner lærere? Ikke så meget.


Citat fra indledningen:


"Denne publikation sigter mod at ændre det. Det giver et bredt overblik over, hvordan Kinas uddannelsessystem er organiseret og fungerer, og hvordan reformer, både fortid og nuværende, har omformet uddannelse i Kina over tid.

Rapporten undersøger derefter mere detaljeret uddannelse i de fire økonomier i Kina, der deltog i PISA 2015:

Beijing, Shanghai, Jiangsu og Guangdong

Den giver den kontekst, i hvilken Kinas deltagelse i PISA - og dens resultater i PISA - skal fortolkes."

Education in China. A Snapshot. OECD 2016 (pdf, 62 sider) klik
https://www.oecd.org/china/Education-in-China-a-snapshot.pdf




*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ” Hvad er meningen med et uddannelsessystem i en nationalstat i dag?”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.

*************************************************************** 

Beskrivelser af uddannelsessystemer og reformer i alle 38 ERASMUS+-deltagende lande

Her kan du se de officielle beskrivelser af uddannelsesystemer og reformbestræbelser  i 42 nationale enheder med base i de 38 lande, der deltager i Erasmus + -programmet (28 EU-medlemsstater, Albanien, Bosnien-Hercegovina, Republikken Nord-Makedonien, Island, Liechtenstein, Montenegro, Norge, Serbien, Schweiz og Kalkun).

De nationale enheder er ansvarlige for udarbejdelsen og opdateringen af deres uddannelsessystembeskrivelser og indholdet i 14 kapitler, som har den samme struktur i hver beskrivelse.



Indgang til EURYDICE hjemmesiden, hvor der kan klikkes på de enkelte landes beskrivelser: klik

*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ” Hvad er meningen med et uddannelsessystem i en nationalstat i dag?”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.

***************************************************************