Overblik over alle blogindlæg
Bloggen knytter sig til mit kapitel i
Hedegaard, E. (2017):
Uddannelsespolitik og globalisering
-
uddannelsesreformer i en usikker tidsalder.
I: P. Ø Andersen & Tomas
Ellegaard : Klassisk og
moderne pædagogisk teori. København: Hans Reitzels Forlag.
Bogen er blevet revideret i 2008, 2012 og
2017.
Der er jo løbende ændringer i de reformer og den tænkning (lokalt og
globalt) , som mit kapitel fokuserer på, så jeg har siden 2017 lavet denne blog for at opsamle relevante links, overvejelser og litteraturhenvisninger som ressourcemateriale som kan anvendes af
alle interesserede.
Der kommer et nyt optryk af 3. udgave i 2024, og da dette optryk altså er uden opdatering, så har jeg skrevet nogle opdateringer i denne blog.
Resume af hele kapitlet ( s. 129 i 2017-udgaven)
På denne side vil der løbende blive opdateret en oversigt over alle indlæg, og den organiseres under de 8 afsnitoverskrifter:
Hvordan udvikles nationale uddannelsessystemer gennem kamp?
Hvad har hidtil været meningen med et uddannelsessystem i en nationalstat?
Hvad er meningen med et uddannelsessystem i en nationalstat i dag?
Første uddybning: kampen om pædagogikken
Anden uddybning: kampen for at få alle med
Tredje uddybning: kampen om borgeropdragelsen
Fjerde uddybning: kampen om forståelse af reformer
Opsamling af den uddannelsespolitiske udvikling siden 1980érne
Hvordan
udvikles nationale uddannelsessystemer gennem kamp?
Opdatering af afsnittet ” Hvordan udvikles nationale uddannelsessystemer gennem kamp?” i 2024 udgaven. Om Bolognaprocessen både i Europa og globalt klik
Hvorfor viser PISA resultater ikke hele billedet? klik
Afkryptering af den sociopolitiske kontekst for skolereformer i USA klik
Hvad har
hidtil været meningen med et uddannelsessystem i en nationalstat?
Hvad er
meningen med et uddannelsessystem i en nationalstat i dag?
Ideen om at nationens økonomiske fremskridt afhænger af børns fremskridt i skolen er nu dominerende i pædagogiske sammenligninger. klik
Skoler i storbyslum: Hvad
forhindrer kvantitet i at blive til kvalitet? Og livsbetingelser i storbyers
slum i dag. Og en læseanbefaling. klik
Beskrivelser af uddannelsessystemer og reformer i alle 38 ERASMUS+-deltagende lande.
klik
Hvad ved vi om det største uddannelsessystem i verden? ... Kinas uddannelsessystem ...
klik
Har du tænkt over om du er et får eller en ulv? Det spørger millioner af kinesere sig selv om efter læsning af ”Wolf Totem”. Om hvad der skal til for at en kultur forandrer sig? - og andre universelle temaer ... klik
Første
uddybning:
kampen om pædagogikken
Supplement til afsnittet ”Første uddybning: kampen om pædagogikken” i 2024 udgaven klik
Hvad er det egentligt, der er brug for at børn lærer i fremtiden? klik
Ideen om at nationens økonomiske fremskridt afhænger af børns fremskridt i skolen er nu dominerende i pædagogiske sammenligninger. klik
Skoledisciplin i USA:
Hvorfor rammer udvisninger de mest sårbare? klik
Hvordan undgå at børns
udendørs liv og leg er underprioriteret?
klik
Hvad kan man gøre for
at ændre de stereotyper som børn lærer om køn? klik
Hvordan udvikle
ukuelighed (resilience), og hjælpe børn med trauma? klik
Bedre
studiestrategier på kognitivt psykologisk forskningsgrundlag klik
Canadiske tilgange til træning af elever i at lære at styre sig selv i læringssituationer fra “What should Canada's teachers know? Teacher Capacities: Knowledge, beliefs and skills” klik
Hvordan kan man magte en verden fyldt med teknologiske forstyrrelser? klik
Sammen hver for sig. Refleksioner over online teaching og andre aktuelle erfaringer. klik
Fysisk afstand og social kontakt, ikke social afstand
klik
Anden uddybning:
kampen for at få alle med
Skolepolitik i USA
(seneste links og indlæg øverst) klik
USA: Hvorfor er sorte drenge i krise? klik
Hvorfra kommer den
udbredte disrespekt i brede kredse i USA for alt, der kommer fra regeringen? link
Virker deling af eleverne? (fra 11 års alderen) klik
Partsindlæg fra
lærerorganisation i USA, der protesterer mod Trump-regeringens
uddannelsesbudgetlovsudkast maj 2017 links
Uddannelse i UK -Hvad
er under forandring? (seneste indlæg og links øverst) klik
Uddannelse i USA må forstås i forhold til ulighedsproblemerne klik
Japanske skoler har store ploblemer med at integrere udenlandske elever klik
Globale tendenser inden for uddannelse: Kommercialisering - hvorfor skal vi bekymre os om det? klik
Fokus på en af amerikas kriser: mænd uden arbejde klik
Kraften i ideen om uddannelse som et offentligt gode forbliver stærk nok til at overleve: “The power of the idea of public education remains strong enough to persevere” klik
Tredje
uddybning:
kampen om borgeropdragelsen
Skolers primære ansvar er forberedelse til kvalificeret medborgerskab klik
Er uddannelse til salg.
Bliver alting gjort til varer? link
Uddannelses- og identitetspolitik kan være både sjovt og seriøst klik
Undervisning danner ligesåvel som”Livet danner” (som N.F.S. Grundtvig sagde) klik
Sker der en socialpolitisk drejning af Folkeskolens formål? klik
Hvordan bør skoler undervise børn om, hvad der skete ved og i Capitol i USA den 6. januar 2021? klik
Dialog er svaret når spørgsmålene er ... Hvordan modarbejde hadtale?
Hvordan hjælpe nogen ud af ekstremisme eller kultlignende grupper?
Hvordan fejer man for egen dør før man belærer andre om demokrati? klik
Fjerde
uddybning:
kampen om forståelse af reformer
Opdatering til ”Fjerde uddybning: kampen om forståelse af reformer” i 2024-udgaven. Om "afselvfølgeliggørelse"! klik
En bog med kritiske analyser af uddannelsesreformer udgivet 2018 klik
Hvordan er
skoleudviklingens dynamik? klik
Hvorfor viser PISA resultater ikke hele billedet? klik
Balance mellem ansvar og tillid: “Accountability” i uddannelse click
Skal skoler udvikles indefra eller udefra? klik
Afrikansk forskning i
læreruddannelse gennem fjernundervisning sætter fokus på 5 afgørende
kvaliteter: tackle udfordringer, proaktivitet, opfindsomhed, vedholdenhed og
problemløsning. click
Uddannelsesreformer bliver
presset igennem, og kun 1 ud af 10 bliver evalueret klik
Dilemme: At kontrollere kvalitet bliver ofte på bekostning af kvalitet klik
Er evaluering indefra en ny form for politisk ledelse af folkeskolen? Og skal lærere lære at fiske i stedet for at få en fanget fisk? klik
Hvad kommer efter neoliberalisme? klik
Januar 2021: Den amerikanske undervisningsminister Betsy DeVos og den officielle ringeagt for lærere er væk, men de politiske modsætninger (med historiske rødder) fortsætter klik
Januar 2021: Hvad kan forventes af Bidens uddannelsespolitiske reformer? klik
30 års uddannelsespolitik i Storbritannien: "The Best for my Child. Did the Schools Market deliver?"klik
Lærer kan være befriere eller kidnappere
klik
Opsamling af den
uddannelsespolitiske udvikling siden 1980érne
Opdatering af afsnittet ”Opsamling af den uddannelsespolitiske udvikling siden 1980érne” i 2024 udgaven klik
Hvad afgør succes i
fremtiden - på samfundsplan? klik
Opsamling af 18 problemfelter i amerikansk grunduddannelse klik
Vil forholdet mellem
privat og offentlig virksomhed i fremtiden blive en form for “kapitalisme 4.0”
? klik
Ingen kommentarer:
Send en kommentar