I denne artikel "Forget coding, we need to teach our kids how to dream" (af Tom Goodwin, april 2017, publiseret på World Economic Forum's website) diskuteres det uforudsigelige i fremtidens job krav, formindskelsen af behovet for at den enkelte ophober viden og uforudsigelige ændringer i færdighedskrav. Det børn og unge har brug for at udvikle er ...
Relationer
Nysgerrighed
Fleksibiltet ("agility")
Kreativtet
Empaty
Og det uddybes i artiklen. Her er nogle citater:
"Our vision for the future needs to include more imagination. It’s staggering to me as to how much the world has changed, and how little education has. The digital age means a different world. ...
The future is less about what to remove, but rather what to refocus on.
I believe that there are five key attributes to develop, these are values at the core of who we are. This is an inside out approach to developing robust, happy, balanced people fit to embrace the modern age."
Disse såkaldte nøglefærdigheder er oplagte, men de erhverves ikke ved at gøre dem til selve indholdet i undervisning. De læres indirekte gennem måden undervisningen, samværet og hele skolekulturen foregår. Og hvordan det gøres er udfordringen i alle reformer.
Source:World Economic Forum Website: Forget Coding We Need to Teach Our Kids How to Dream
***************************************************************
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Første uddybning: kampen om pædagogikken”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.
***************************************************************