tirsdag den 12. oktober 2021

Tre tendenser i amerikansk politik, som her viser sig i californisk sammenhæng

 1. Det hedder sig, at en bachelorgrad tager 4 år i USA, men virkeligheden er anderledes:

Most college students don’t graduate in four years, so college and the government count six years as “success”
By Jon Marcus, The Hechinger Report, Oct. 10




2. Den kraftige kritik fra mange sider af den stærke fokus på adgangs-testreultater som døren til optagelse på universitetsstudier har nu resulteret i ændringer. Formålet er at underepræsenterede grupper får bedre chancer:
More California colleges remove SAT, ACT requirements during application process
By Lauryn Schroeder, San Diego Union-Tribune, Oct. 9

3. Den sidste er nærmere en konstatering end en ny nyhed:
COMMENTARY
How well are schools teaching disadvantaged students to read? In California, it depends where you live
By Todd Collins, Thomas Fordham Institute, Oct. 8

fredag den 8. oktober 2021

Mindst 12 ud af 140 anbefalinger handler om uddannelse i fht. Danmarks digitale fremtid



Digitaliseringspartnerskab offentliggør anbefalinger for Danmarks digitale fremtid


Her er de 12 anbefalinger, der særligt handler om uddannelse og undervisning: 





Her er introduktionen fra Finasministeriet og Erhvervsministeriets hjemmeside:

"Regeringen inviterede i foråret digitale eksperter og topledere fra erhvervslivet, faglige organisationer, brancheorganisationer, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner ind i maskinrummet i et nyt Digitaliseringspartnerskab, der nu er klar med sine anbefalinger.

Som et af verdens mest digitale lande står Danmark på et solidt fundament for at gribe ud efter de muligheder, som følger med den digitale udvikling. Både i erhvervslivet og i det offentlige er potentialet stort, og digitalisering er en afgørende del af løsningen på vor tids store udfordringer som fx den grønne omstilling.

Coronakrisen viste med al tydelighed gevinsten ved det digitale samfund og blev samtidig en accelerator for den digitale udvikling, der allerede var i fuld gang.

Derfor inviterede regeringen i foråret 2021 dansk erhvervsliv, faglige organisationer, brancheorganisationer, Kommunernes Landsforening, Danske Regioner og førende eksperter med ind i et nyt Digitaliseringspartnerskab. Partnerskabet fik til opgave at bidrage med anbefalinger og udvikle idéer til fremtidens digitalisering, der følges op af regeringens digitaliseringsstrategi for hele Danmark.

Formålet er at fastholde Danmark som et digitalt foregangsland og udstillingsvindue, som kan sikre fremtidig dansk vækst og eksport af digitale løsninger og teknologi. Partnerskabet leverer med sine 46 anbefalinger sit bud på en strategisk retning for
den videre digitalisering af Danmark.

Digitaliseringspartnerskabets anbefalinger har fokus på at øge digitaliseringsgraden i de danske virksomheder, levere digital offentlig service med borgeren i centrum, sikre verdens bedste digitale offentlige sektor og accelerere innovation gennem offentlig-privat partnerskab.

Konkret fik partnerskabet til opgave at drøfte og komme med anbefalinger på strategisk niveau omkring:

  • Fremtidens offentlige sektor
  • Fremtidens digitale erhverv og arbejdspladser
  • Bedre mulighed for samskabelse, offentlig-privat samarbejde og innovation
  • Et datadrevet samfund
  • Danmark i fremtiden

På baggrund af partnerskabets anbefalinger vil regeringen i begyndelsen af det nye år lancere en ny samlet digitaliseringsstrategi for hele Danmark."


Du kan downloade rapporten på dette link

torsdag den 15. juli 2021

Hvad får lærere til at “klistre” til deres skoler? - en opsamling af amerikansk forskning.


Sticky schools: How to find and keep teachers in the classroom 

 Overall, more than half of teachers voluntarily leave the profession for reasons other than retirement (Sutcher, Darling-Hammond, & Carver-Thomas, 2016), 

 ....

Fortunately, decades of research provide a road map for how federal, state, and local policymakers can ensure that competent and committed teachers stick in their schools. Research points to five major strategies and related policies that can positively influence teachers’ decisions to enter and remain in the teaching profession:  

  1. Strengthen preparation.
  2. Improve hiring.
  3. Increase compensation.
  4. Provide support for new teachers.
  5. Improve working conditions (with particular attention to school leadership, professional collaboration and shared decision making, accountability systems, and resources for teaching and learning).”       


onsdag den 14. april 2021

Teknologi vil ikke forbedre vores skoler, men forbedring af vores skoler kan bane vejen for kraftfuld brug af teknologi: “Technology won´t improve our schools, but improving our schools may pave the way for powerfull uses of technology”

Overskriften uddybes i denne aktuelle artikel:

Ed tech’s failure during the pandemic, and what comes after 

Justin Reich 

February 22, 2021


Why didn’t the shift to remote learning bring about significant transformations in teaching and learning? 


https://kappanonline.org/education-tech-failure-pandemic-what-comes-after-reich/




Konklusion at forandring ikke kommer gennem store forkromede reformer og tekniske fiks, men gennem daglig “tinkering” ( prøven sig frem, fuskeri) udført af dygtige lærere, uddybes i denne bog:


D. & Cuban, L (1995): Tinkering toward utopia: a century of public school reform. Cambridge, MA,USA, MIT Press


Forlagets beskrivelse:

For over a century, Americans have translated their cultural anxieties and hopes into dramatic demands for educational reform. Although policy talk has sounded a millennial tone, the actual reforms have been gradual and incremental. Tinkering toward Utopiadocuments the dynamic tension between Americans' faith in education as a panacea and the moderate pace of change in educational practices.

In this book, David Tyack and Larry Cuban explore some basic questions about the nature of educational reform. Why have Americans come to believe that schooling has regressed? Have educational reforms occurred in cycles, and if so, why? Why has it been so difficult to change the basic institutional patterns of schooling? What actually happened when reformers tried to "reinvent" schooling?

Tyack and Cuban argue that the ahistorical nature of most current reform proposals magnifies defects and understates the difficulty of changing the system. Policy talk has alternated between lamentation and overconfidence. The authors suggest that reformers today need to focus on ways to help teachers improve instruction from the inside out instead of decreeing change by remote control, and that reformers must also keep in mind the democratic purposes that guide public education.