torsdag den 25. maj 2017

Hvordan udvikle ukuelighed (resilience)- og hjælpe børn med trauma?

Shanta R. Dube:


"... we must equip our children – the future of society – with the skills for their physiological and psychological resilience so that they can lead healthy, productive lives."




*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Første uddybning: kampen om pædagogikken”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.

*************************************************************** 



søndag den 21. maj 2017

Hvad kan man gøre for at ændre de stereotyper som børn lærer om køn?



En artikel som lægger op til diskussion om hvad man bør gøre med eksempler (og videoer) fra bl. a. Sverige og Frankrig





“The problem with Snow White, and what Scandinavia can teach us about it”



*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Første uddybning: kampen om pædagogikken”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.

*************************************************************** 



lørdag den 20. maj 2017

Hvad afgør succes i fremtiden - på samfundsplan?

Her er en forfatter og historiker, der med inspirerende historisk vinkel overvejer hvad der har været afgørende for den vestlige udvikling indtil nu, - og vil være det  i fremtiden.





Nial Ferguson (2011): "Civilization. The Six Killer Aps of Western Power"

Ferguson har også formidlet bogen gennem denne serie i 6 x 45 minutter på BBC:

This BBC series is highly recommendable: Based on Nial Ferguson's book "Civilization. The Six Killer Aps of Western Power"
"In 1412 Europe was a miserable backwater, while the Orient was home to dazzling civilizations. so how did the West come to dominate the rest?".
Ferguson argues that these 6 killer applications did it:

COMPETITION: How Europes small, piratical states built modern capitalism throgh competing each other & in each state.

SCIENCE: How innovation gave the Military edge.

PROSPERITY RIGHTS: How the laws of private property built the United States.

MEDICINE: How colonization transformed the world's health.

THE CONSUMER SOCIETY: How shppingmmade the industrial revolution.

THE WORH ETHIC: How western religious ideas brought it all together.

He argues, that it depends on ourselves whether we still have these winning tools, or China will triumph!

Link to YouTube /playlist


***************************************************************
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Opsamling af den uddannelsespolitiske udvikling siden 1980érne”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.

*************************************************************** 

onsdag den 10. maj 2017

Skoledisciplin i USA: Hvorfor rammer udvisninger de mest sårbare & "genoprettende retfærdighed" som alternativ praksis

Efter en årrække med  strategien "zero tolerance" hvor små og store brud på disciplinen besvares med kortere, længere eller total udvisning fra skolen, så kritiseres denne praksis både i faglitteraturen og senest i en Hollywoodfilm, se ....

Reforming School Discipline by Derek W. Black :: SSRN Link



Moonlight' schooled Hollywood on race. Can it take on school discipline, too? Link


Genoprettende retfærdighed!
Et eksempel på en alternativ praksis i USA i forhold til den udbredte og over drevne brug af udvisning i skolerne som straf for de fleste forseelser.

Suspensions Don’t Teach klik

Citat fra indledningen:

“The world of education is alive with buzzwords like innovation, inclusion, and mindfulness; another term gaining traction is restorative practices, also called restorative justice. Restorative practices are a burgeoning alternative to traditional punitive justice such as suspensions (both in school and out of school) and other exclusionary forms of discipline.”


*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Første uddybning: kampen om pædagogikken”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.


*************************************************************** 

Hvordan undgå at børns udendørs liv og leg er underprioriteret?

... både i skole, uddannelse og fritid.

Der mangler ikke gode grunde til at opprioritere:

Burdette & Whittaker (2005): Resurrecting Free Play in Young Children | Pediatrics | JAMA Pediatrics | The JAMA Network
"... Play is the spontaneous activity in which children engage to amuse and to occupy themselves. It is also a way children optimize their own brain development. Viewed from this perspective, the nostalgic observation that children “no longer play” should be taken seriously because the consequences for child well-being extend beyond the problem of obesity...."

What is a forest school? See...

"Kids gone wild? Danish forest kindergartens wisited by Australian TV"




"Five ways kids can benefit from being outside this summer break"
Link: 

*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Første uddybning: kampen om pædagogikken”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.


*************************************************************** 

Hvorfor viser PISA resultater ikke hele billedet?

Her er nogle artikler, der demonstrerer dette:

Daniel Caro & Jenny Lenkeit (2015): Which countries punch above their weight in education rankings?
Link: klik

Kopi af konklusionen:
"The PISA results tell us how countries perform in absolute terms. But looking at how effective education systems are according to their socio-economic context offers a complementary perspective. 
Viewed this way, it is possible for an education system operating in relatively disadvantaged conditions, such as Indonesia, Thailand, Turkey, and Vietnam, to perform better than one with higher performance according to PISA rankings but operating under more favourable socioeconomic conditions, such as Iceland, Norway, the UK, the US, and Sweden." ... og Danmark.

Daniel Caro & Jenny Lenkeit (2017): Why global education rankings don't reveal the whole picture klik


Begge links blev sidst checket 26.09.21 

*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Fjerde uddybning: kampen om forståelse af reformer”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.



*************************************************************** 

tirsdag den 9. maj 2017

Hvordan er skoleudviklingens dynamik?

I denne video, hvor Katie Brown,  "teacher of the year" i Washington State 2014, viser hvordan en række elementer spiller sammen, demonstreres der indirekte at det ikke bare handler om tid og organisation, men også engagerede lærere og ledere som drivkræfter.
Den viser også hvordan samarbejde i grupper spiller sammen med afprøvning, coaching og kollegaer som observatører og mentorer.
Se https://youtu.be/KPSRbHucF24 

Det virker som om den dybe tallerken opfindes igen og igen i skoleudvikling.
Japanerne, briterne og alle lande i Norden ( og flere) har haft tradition for at arbejde sådan i årevis.
Måske er det så svært at holde begejstringen og kvaliteten oppe at der derfor vendes tilbage til mere traditionelle kursusformer igen og igen selv om nan ved, at de ikke har samme gennemslagskraft?

Et godt alternativ til de traditionelle kursusformer er, ifølge Andy Hargreaves og Michael Fullan, professionelle læringsfællesskaber som " en ramme, , inden for hvilken den professionelle kapital kan invezteres, vokse og give afkast":

Andy Hargreaves og Michael Fullan (2017): Professionel kapital. En forandring af undervisning på alle skoler. Dafolo








*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Fjerde uddybning: kampen om forståelse af reformer”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.



***************************************************************