Rapporten The Bologna process: its impact in Europe and beyond
https://www.iiep.unesco.org/en/publication/bologna-process-its-impact-europe-and-beyond
... gør status over hvad der er nået, og hvad der ikke er opnået.
Citat: “This book outlines the development of the Bologna Process, reviewing how it came into existence and the milestones reached over the past decade. It provides a critical examination of the state of implementation of its main policy action lines - such as comparable degree structures and quality assurance systems - and assesses its impact in fostering greater student mobility, widening participation in higher education, and developing lifelong learning. The impact of the Bologna Process as a driver of reform is set against challenges in implementing agreed goals.
And the authors point to the diversity of results across the 47 signatory countries, highlighting problems with the use of instruments at the institutional level.”
På side 69 gøres denne status over, hvad der ikke er opnået:
”Måske den største fiasko i Bologna-processen hidtil har været kommunikationen med det bredere samfund. Hvis borgere – herunder arbejdsgivere, akademikere, studerende og forældre – ikke forstår, hvorfor reformer er nødvendige og ikke har noget at sige til, hvordan de implementeres, kan disse reformer ikke lykkes. At skabe en ægte samfundsforståelse for og støtte til processen er derfor fortsat den største udfordring for fremtiden.” (min oversættelse)
Dette mås siges at være en erkendelse at sådanne store forandringer ikke kun kan gennemføres top-down - fra oven og ned.
Det slås også fast, at Bolognaprocessen ”smitter af” verden rundt:
Læs s. 71-83 i The Bologna process: its impact in Europe and beyond
https://www.iiep.unesco.org/en/publication/bologna-process-its-impact-europe-and-beyond
Citat: “The book also discusses how the Bologna Process has become a focus of attention for higher education policy-making around the world, presenting examples of the policy initiatives it has inspired.”
I Kenya og Tanzania har jeg selv erfaret på college- og universitetsniveau hvordan Bolognalignende gradstrukturer og kvalitetssikringssystemer er blevet indført top-down: Alle kursusbeskrivelser er også blevet omformet så de traditionelle vidensbeskrivelser og -mål er blevet erstattet af læringsmål (såkaldte Intended Learning Outcomes), sammenlignelige gradstrukturer og kvalitetssikringssystemer.
At det hele er blevet indført fra oven betyder, at undervisernes forståelse af hvad ændringerne indebærer for undervisningsformen og -indholdet var næsten ikke eksisterende på indførelsestidspunktet.
Det er dog også min erfaring at de ansvarlige for de nye kvalitetssikringssystemer kæmper en hård kamp for at skaffe pædagogisk efteruddannelse til underviserne.
Der, hvor det lykkes at give underviserne efteruddannelse og træning i læringsaktiviteter, giver det også ændringer i undervisningen med flere elevaktiviteter.
Den traditionelle metode helt op på collegeniveau har været tavleundervisning og lærerforedrag. Ofte med de studerende som gentager af de sætninger, som læreren ønsker.
Her til jul fik jeg en hilsen fra John Sirengo, som er underviser på en af de mest øde beliggende colleges i hele Østafrika. Det er et college drevet af kvækere. Kvækerne var nogle af de sidst ankomme missionærer til Kenya, da det var koloni. Derfor fik de kun tilladelse til at missionere i de egne, som alle andre havde villet undgå. Nemlig helt ude i ørkenen, hvor en stor del af befolkningen stadig er nomader.
John skrev, at hans efteruddannelse i aktive læringsmetoder med Intended Learning Outcomes som mål, havde han nu delt med de andre undervisere, og "... vores undervisning er blevet bedre. Vi håber flere end før vil blive i stand til at tage en højere uddannelse, og at en del af dem vil komme tilbage hertil, og hjælpe os med at udvikle lokalsamfundet her."
Supplerende:
Her er et andet eksempel på efteruddannelse i Østafrika inden for rammerne af Bologna- strukturerne:
See Catherine sum up her learning experiences: here
Catherine describes what she has gained as participant in a ten-month Learning Cycle April 2018 - February 2019: Planning, Evaluation and Assessment of Active Learning & Continuous Development of Teaching Competences through Experimentation while Teaching" (intro course week in Karen, Nairobi; 10 month teaching and action learning period supported by monthly open distance learning sessions; and a follow-up course week in Karen) All the training materials are available for you at the blog Keep ON going - Teach better by use of evaluation and action plans
Click https://evaluateanddevelop.blogspot.com
***************************************************************
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Hvordan udvikles nationale uddannelsessystemer gennem kamp?”
i mit kapitel Hedegaard, E. (3. udgave 2017 & 2024): Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.
Se Overblik over alle blog-indlæg
***************************************************************