søndag den 1. juli 2018

Hvorfor er Kenyas skolereform vigtigt at vide noget om?


I Kenya er man lige nu i gang med et storstilet reformprogram, der skal ændre landets skolesystem. Reformen vil betyde, at man i mindre grad  favoriserer udenadslære og karakterer  end tidligere, og i højere grad fokuserer på  ”life skills” og udvikling af relevante færdigheder og kompetencer i alle fag. (Abuya , 2017) (Abuya, 2017)

Reformen er interessant langt uden for Kenyas grænser, fordi den ikke bare er et eksempel på, hvordan problemer løses i Kenyas uddannelsessystem, men den er også et eksempel på, hvordan den store udfordring i disse år kan angribes, nemlig at gå fra fokus på kvantitet til fokus på kvalitet.




“Life Skills” og kompetenceorientering fremfor for fokus på udenadslære

Siden Kenyas regering udråbte aids og HIV til at være en national katastrofe i 1999, så har undervisning i ”life skills” været en af mange tiltag, der blev sat i gang.  ”Life skills” blev et fag i en time om ugen i alle klasser i "Primary" og "Secondary" delene af grundskolen med fokus både på viden om aids, hiv, sundhed i almindelighed og meget mere. I en curriculum-beskrivelse af faget “Life Skills Education” (LSE) er formålet at udvikle, pleje og fremme 13 kærneværdier: Samarbejde, oprigtighed, tolerance, respekt, fred, frihed, nationens enhed, kærlighed, ærlighed, ansvarlighed, ydmyghed, lykke og integritet.

Mange af disse værdier kan forstås som menneskeretsbaserede og de skal også ses i lyset af, at der arbejdes på at undgå at fjendtligheder mellem Kenyas 42 etniske grupper opstår igen.

Undervisningen i “life skills” er inspireret fra andre lande, og viden og inspiration kanaliseres gennem UNICEF. Denne FN-organisation definerer livskompetencer (Life skills) som “psykosociale og interpersonelle færdigheder, som kan hjælpe folk med at træffe velinformerede beslutninger, kommunikere effektivt og udvikle handleberedskab og selvforvaltningskompetencer, der vil bidrage til et sundt og produktivt liv.”

Kilde og mere viden: UNICEF (2012): Global Evaluation of Skills Education programmes

“Life skills” er fortsat et væsentligt fokus  i den nye reform, men reformen viderefører også orienteringen mod at udvikle færdigheder og kompetencer til at være  den centrale orientering i hele reformen. Det har bl.a. betydet at alle fag har fået ny curriculum-beskrivelse. Og som start på implementeringen af reformen fik alle elever i hele landet i første klasse i “Secondary” nye lærebøger i Matematik, engelsk, Ki swahili, kemi, fysik og biologi på den første skoledag i januar 2017.  Eleverne i Primary har allerede fået nye skolebøger.(kicd.ac.ke)

Det kraftige fokus på udenadslære har hidtil været fastholdt af en meget rigid prøve efter første del af grundskolen, og lignende prøver efter “Secondary” og “ High School”
Disse prøvers krav har lærerne været nødt til at fokusere på, for det krævede systemet, og mange  børn og unge har oplevet at få det gamle britiske prædikat “school failures” sat på sig, og derefter opgivet at komme længere. 

Det gamle skolesystem har også medført ufrugtbare konsekvenser selv for dem, der klarer sig godt igennem ”Secondary” og ”High School”, og bliver optaget på en af de mange universiteter som breder sig over hele landet i disse år.
De elever, der har klaret sig rigtigt godt i hele den sekundære del af skolesystemet, og nu er nået ind på højere uddannelser, medbringer forståelsen  at deltagelse i undervisning overvejende går ud på at få de bedst mulige karakterer, og at det får man først og fremmest ved at kunne gengive det, som læreren har sagt.




Jeg har ved selvsyn siden 2014  ( som underviser i efteruddannelse for universitetslærer) erfaret, at de studerende på universiteterne har ikke egne eksemplarer af lærebøgerne i de fleste fag (der skal bare være et par eksemplarer på hvert universitets biblioteks læsesal). De studerende skriver noter i timerne (i hvert fald i første time), kopierer de flittigste studerendes noter og lægger pres på læreren for at få kopi af lærerens egne noter som forelæsningerne bygger på.
Mange Kenyanske universitetsstuderende har beskrevet for mig, hvordan det har været en svær læreproces  at skulle gå fra at gengive viden i skriftlige opgaver til at også at skulle undersøge, diskutere og tage begrundet stilling til fremstillinger og teorier, der ofte modsiger hinanden.
Uddannelserne på universiteterne i Østafrika har i længere tid været kritiseret offentligt for ikke at uddanne kandidater,  der for alvor kan deres fag. F. eks. beskrev en aviskronik i 2016  de færdige kandidater som “halfbaked”.

Den nye reform af ”Primary” og ”Secondary” skulle kunne resultere i, at eleverne allerede inden starten på højere uddannelser har begyndt at lære at undersøge og tage begrundet stilling til den viden, de får gennem undervisning.





Store udfordringer til lærerne i grundskolen, men også til  universitetsundervisere

Det er min erfaring gennem efteruddannelsesforløb  for universitetslærere med fokus på de studerendes aktive læreprocesser, at underviserne er meget beviste om at, at deres studerende er for overfladisk- og karakter-orienterede, og at det er lærernes ansvar at skabe læreprocesser hvorigennem alle studerende bliver mere orienterede mod en dybere forståelse. Men universitetsundervisere får ingen generel træning i at undervise.

Begreberne ”surface learners” og ”deep learners”, som har været i brug i universitetsverdenen verden over siden sidst i 1960´erne, opleves relevante af universitetslærere i Kenya i dag ( og det gør de også fortsat globalt forhold til en del af de studerende). 

Kilde til at vide mere, se:  "Teaching Teaching & Understanding Understanding" [English subtitles] 3 videoer, ialt 19 minutter:   1/3    2/3    3/3


Udenadslære før og nu

Udenadslære har traditionelt haft en særlig status i Afrika.  I de oprindelige kulturer blev al den viden, som var indeholdt i myterne, traditionerne og slægternes historie overført gennem mundtlige beretninger, og det var vigtigt at kunne lære disse beretninger udenad og videregive dem. Denne forståelse var helt i tråd med vægten på at lære udenad i de skoler som blev indført i kolonitiden, så forståelsen af, at det er vigtigt at lære udenad er en selvfølge i afrikansk kontekst.

I universitetsverdenen ser man ofte ned på udenadslære som betragtes som overfladisk læring.  Men mine afrikanske kolleger ( og afrikansk forskning, f.eks. Fasokun citeret i Seed, s. 17, 2015) har ofte pointeret, at deres studerende har brug for til en start at få begreber og detaljer i et nyt område præsenteret klart og lært udenad for at få styr på det nye. Og det er et godt grundlag for at udvikle dybere forståelse og engagement i et fagområde. Det afgørende er bare, at hverken studerende eller lærere stiller sig tilfredse med udenadslære-niveauet.

Universitetslærerne har en afgørende rolle i dette. Traditionelt betragter både studerende og omverdenen i den afrikanske sammenhæng læreren som en autoritet og ofte nærmest et orakel som altid underviser ved at forelæse. 
Hvis en lærere af i dag opfatter sig selv sådan, så har læreren gjort sig til selv til en hindring for at elever og studerende kan udvikle de færdigheder, den forståelse og det engagement, der skal til for at tage en uddannelse og blive fagligt dygtig uanset hvilken profession, det drejer sig om.


Brug af teknologi 

De kenyanske studerende af i dag er dog meget mere kompetente end beskrevet ovenfor. De er både videnssøgende, problemløsere og har handlingskompetence. Men det dækker mest adfærden uden for undervisningstiden hvor de bruger deres smartphones, tablets og Pc’er!
Dette fænomen er også en global tendens. Der er ofte èn læringskultur i undervisnings tiden, og en helt anden i fritiden. (Zhao, 2016)
Zhao s konklusion er at  …"Teknologi er underudnyttet (i uddannelse), fordi teknologibrug i skolen retter sig efter lærernes undervisning snarere end efter elevernes interesser .... Teknologi bruges mere udbredt efter undervisningen end i undervisningstiden, fordi eleverne finder et rigtigt publikum i fritidens miljøer, fordi de finder en virkelig udfoldelse af deres kreativitet, og fordi de finder en form for frihed - frihed til at følge deres interesser, frihed til at forfølge niche-viden, der ikke værdsættes i undervisning, frihed til at lære af fiaskoer og frihed til at finde deres egne stemmer”

Anvendelsen af smartphones og tablets etc. er i rivende udvikling overalt i Kenya på trods af at internetforbindelser endnu ikke er særlig pålidelige. Det er en stor udfordring for undervisere på alle niveauer at fjerne denne kløft  mellem læring i skolen og læring efter skolen, men mange lærere gør fremskridt sammen med deres elever både i Kenya og verden rundt.



Kenyanske og internationale inspirationskilder 

Kenyanske ildsjæle og projektleders erfaringer i forsøgsprojekter har været med til at præge reformens indhold.
Et godt eksempel er et stort projekt med international støtte med kenyansk ledelse i Nairobis største slumområde, Kibera. Her er pigers frafald efter primary blevet kraftigt formindsket gennem forældresamarbejde, støtte til pigerne både i og efter skoletiden og gennem aktiv involvering af lokalsamfundet.  
Faren for at blive voldtaget eller udsat for anden seksuel vold er et af de forhold der holder piger væk fra at fortsætte skolegangen, og i det hele færdes på skolevejen ligesom i mange andre lande i Afrika.
Et af resultaterne af projektet nævnt ovenfor er at teenagegraviditeter også er blevet færre.

Læs mere: 

Abuya, B., Ngware, M., Hungi, N., Mutisya, M., Mahuro, G., Nyariro, M., Gichuhi, N., Mambe, S. (2015). Community participation and after-school support to improve learning outcomes and transition to secondary school among disadvantaged girls: A case of informal urban settlements in Nairobi, Kenya  (44 pages, pdf)  

Okigbo et. Al. (2015): Influence of parental factors on adolescents’ transition to first sexual intercourse in Nairobi, Kenya: a longitudinal study

Abuya,(2015) 44 pag: Why the new education curriculum is a triumph for Kenya’s children



Community Service Learning
Et andet eksempel på at udbrede måder at undervise og lære på, som bygger på gode eksempler fra andre steder, er indførelse af det man kalder “Community Service Learning” (CSL), som vi her i Danmark ville kalde frivilligt arbejde. CSL bliver først udbredt gennem pilot projekter i alle counties, og siden som en del af reformen i ”Secondary og ”High schools” (Oduor, 2018a) (Oduor, 2018 a)

I disse år ser hvor det ser ud som om nationale regeringer enten vælger at lade sig inspirere af OECD´ s uddannelsespolitikker eller FN-organisationernes, så er det her helt tydeligt, at i Kenya har man valgt at lade sig inspirere fra FN-organisationerne UNICEF og UNESCO. Det gælder bl.a.  det kraftige fokus på “Life Skills” og det markante fokus på, at tests skal hjælpe lærerne til at gøre hvert enkelt barns undervisning bedre, og ikke må resultere i undervisning for testens skyld.  De psykosociale mål for LSE kræver at curriculum ikke kun forstås som viden og færdigheder men også som adfærd, holdninger og værdier, og disse måls opfyldelse kræver deltagerorienterede og interaktive undervisnings og læringsmetoder.
Det gælder også for den markante fokus på samarbejde  omkring skolen, som skal stå til ansvar (accountability) på både nationalt og lokalt niveau.

Bliver det til noget?

Som man kan se på Kenya Institute of Curriculum Development´s  webpage, så sættes alle sejl til for at slå fast med syvtommersøm, at denne reform virkelig skal blive til noget:
Med flotte billeder og beskrivelser performes præsidentens og mange andre ledende politikeres og højtstående embedsmænds deltagelse i fejring af starten. Men der dokumenteres også, at det hele ikke er “pomp & circumstances”, idet den praktiske implementering understøttes af udvikling af nyt curriculum og nye lærebøger i alle fag, f. eks.. “The New Progressive Curriculum in English”. (KICD´s webpage kicd.ac.ke

Et stort anlagt efteruddannelsesprogram er godt i gang med støtte fra Global Partnership for Education (GPE) og med  supervision fra the World Bank. Der er store planer for reformer i læreruddannelse og der sættes fokus på at undersøge hvad problemerne er på de skoler, hvor mange elever har dårlige resultater. (Oduor, 2018 b)


Udfordringer og uløste problemer

En af de største udfordringer er at få gennemført bedre uddannelse og efteruddannelse af lærere over hele landet, så lærerne bliver kvalificerede til at undervise på måder hvor igennem den  nye reforms intentioner kan realisere. Alle lærere og nuværende lærerstuderende er jo alle selv tidligere elever i den gamle form for skole.

En anden udfordring er ikke bare at ændre holdningen til vigtigheden af pigers uddannelse, men også at udbrede respekten for kvinders ret til ikke at blive udsat for seksuel vold hverken fra deres lærere eller andre. Dette gælder også andre afrikanske lande (eksempel Coetzee,2018):

En tredje udfordring  er den store forskel i leveforhold rundt om i landet. Der er er områder, hvor der sker fremskidt økonomisk set, mens andre er fastholdt i fattigdom. Der er også store områder langs grænsen til Somalia, hvor den somaliske terrorbevægelse Al-Shabaab har terroriseret særligt lærerne, som bliver sendt derud fra det centrale Kenya, med det resultat at mange børn ingen undervisning får. Der er også tusinder af børn i flygtningelejre nær Somalia og Sydsudans grænser, og deres muligheder for undervisning er helt usikre.

En fjerde udfordring er at give specialundervisning til de børn, der har særlige behov. En lille dansk NGO Seniorer Uden Grænser har været med til at skabe en modelskole, hvor lærere kan lære kan trænes i at undervise børn uden - eller med meget begrænset-  sprog i hvordan "de kan give udtryk for  meninger, ønsker, drømme og behov." Se hele artiklen her:
Ole Holst: Dansk fingeraftryk på ny Kenyansk skolereform

Der kunne nævnes mange flere udfordringer. F. eks begrundes indførelsen af ”Community Service Learning” (CSL) i en artikel med at der er brug for "… at stoppe afbrænding af skoler, optøjer og stofmisbrug blandt eleverne"! Og forhåbningerne er store: "Eleverne lærer også at være ansvarlige borgere som er bevidste om beskyttelse af miljøet, menneskeliv og ejendom" (Oduor, 2018 a).



Epilog
På trods af de mange udfordringer så er denne reform et fremskridt for børn og unge i Kenya, og kan blive til inspiration for bestræbelserne  på verdensplan på at realisere FN´s verdensmål, særligt mål 4 som fokuserer på kvalitetsuddannelse.

Læs mere: 

Sifuna, D.(2016): Explainer: 

Why Kenya wants to overhaul its entire education system Klik



*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Fjerde uddybning: kampen om forståelse af reformer”
i mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.

*************************************************************** 

Referencer:

Abuya, B., Ngware, M., Hungi, N., Mutisya, M., Mahuro, G., Nyariro, M., Gichuhi, N., Mambe, S. (2015). Community participation and after-school support to improve learning outcomes and transition to secondary school among disadvantaged girls: A case of informal urban settlements in Nairobi, Kenya  (44 pages, pdf)

Abuya (2017): Why the new education curriculum is a triumph for Kenya’s children

Coetzee, Azille (2018): Why tackling sexual violence is key to South Africa’s decolonisation project

Kenya Institute of Curriculum Development: Curriculum Reform Policy (webpage)

Kenya Institute of Curriculum Development: Curriculum Support Materials - January 7th 2018

Oduor, Augustine (2018a):Proposal to introduce mandatory community service, other measures to instill discipline among students
Read more at: 
https://www.standardmedia.co.ke/article/2001271791/new-proposal-to-instill-discipline-among-students

Oduor, Augustine (2018b): Inspectors visit schools for inquest into poor KCPE results, artticle https://www.standardmedia.co.ke/article/2001272952/inspectors-visit-schools-for-inquest-into-poor-kcpe-results

Okigbo et. Al. (2015) :Influence of parental factors on adolescents’ transition to first sexual intercourse in Nairobi, Kenya: a longitudinal study

Proposal to introduce mandatory community service, other measures to instill discipline among students 

Sifuna, Daniel (2016): Explainer: why Kenya wants to overhaul its entire education system


Seed, Richard (2015): Dynamics of Learning and Teaching in Higher Education: How lecturers teach and students learn. Handbook 1

"Teaching Teaching & Understanding Understanding" (1/3) [English subtitles]

UNESCO (2017): Accountability in education: Meeting our commitments. http://en.unesco.org/gem-report/)

UNICEF (2012): Global Evaluation of Life Skills Education Programmes

Zhao et. al. (2016). Never Send a Man to Do a Machine´s job. Correcting the Top 5 EdTech Mistakes)



mandag den 25. juni 2018

Opsamling af 18 problemfelter i amerikansk grunduddannelse.


Nogle af emnerne har længe været kendt, andre er ret nye. Alle er del af det amerikanske fokus i den offentlige debat: Den herskende koncensus er at uddannelse fejler. Også selv om der hvert år indsamles statistikker, der viser at forældre anser deres egen børns skole for at være bedre end det generelle rygte ( se f. Eks. Kappan online yearly statistics, se link

Her er link til opsamlingsartiklen:

Mathew Lynch (2018): 18 Reasons the U.S. Education System is Failing.Artikel på websitet The Edvocate


***************************************************************
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Opsamling af den uddannelsespolitiske udvikling siden 1980érne”
mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.

*************************************************************** 



fredag den 2. marts 2018

En bog med kritiske analyser af uddannelsesreformer udgivet 2018

I denne samling af artikler fokuseres der på forandringer i hvordan  meningen med uddannelse begribes i en tidsalder hvor nationale uddannelsesreformer bliver præget af  multinationale og supranationale organisationers virke.

Det meste af bogen har fokus på modeller for organisering af og refleksion om transnationalisering og uddannelsesreformer.

I sidste del af bogen fokuseres der på immigrationsproblemer, og hvilken forskel, det gør, hvordan disse begribes.



Hultqvist, Lindblad & Popkewitz, red. (2018): Critical Analyses of Educational Reforms in an Era of Transnational Governance. Springer (280 sider)

Indholdsfortegnelse:
Lisää ostoskoriin
1. Critical Analyses of Educational Reform – Writing a Title and Editing a Book
Elisabeth Hultqvist, Sverker Lindblad, Thomas S. Popkewitz

Part I. Studies of Transnational Governance of Education

2. Narrating and Relating Educational Reform and Comparative Education
Robert Cowen

3. Reforming Education: The Spaces and Places of Education Policy and Learning
Bob Lingard

Part II. Educational Reforms and Transnationalization

4. Education Governance by Results? On Communication in a Performative Turn in Swedish Education
Sverker Lindblad

5. Educational Restructuring and Social Boundaries: School Choice and Consumers of Education
Elisabeth Hultqvist

6. Becoming Fit for Transnational Comparability
John Benedicto Krejsler, Ulf Olsson, Kenneth Petersson

7. Killing Two Birds with One Stone: Globalizing Switzerland by Harmonizing the Cantonal Systems of Education in the Aftermath of PISA
Daniel Tröhler

Part III. Making Kinds of People as the Imperatives of Education: The Practice of Governing the Educational Subjects

8. Reform and Making Human Kinds: The Double Gestures of Inclusion and Exclusion in the Practice of Schooling
Thomas S. Popkewitz

9. The Transnational Phenomenon of Individual Planning in Response to Pupil Diversity: A Paradox in Educational Reform
Ines F. Alves

10. Refiguring the European Student: Mixed Transnational Feelings
Maarten Simons

1. Student Centredness and Learning from a Perspective of History of the Present
Ulf Olsson, Kenneth Petersson, John Benedicto Krejsler

12. Governing the Intermediary Spaces: Reforming School and Subjectivities Through Liminal Motivational Technologies
Helle Bjerg, Dorthe Staunæs

13. Digital Technologies in the Classroom: A Global Educational Reform?
Inés Dussel

Part IV. Migration and Population Flows

14. When the Other Arrives to the School
Fernando Hernández-Hernández, Juana M. Sancho-Gil

15. A Manifestación to Disinvent Mundus’ Authoritarian Regimes and the Categorical Imperative of Hospitality
Ligia (Licho) López López

16. Migration as a Method: Deterritorializing the “Floating Children” in Contemporary China
Lei Zheng


*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Fjerde uddybning: kampen om forståelse af reformer”
mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.


*************************************************************** 

mandag den 18. december 2017

Uddannelsesreformer bliver presset igennem, og kun 1 ud af 10 bliver evalueret

Se
Gemma Ware (2015) Only one in ten education reforms analysed for their impact: OECD.
Artiklen er er tilgængelig på ...

"Wiping the slate clean won´t always help" Chalckboard via Lonni/Shutterstock


Pasi Sahlberg (2015): Evaluate education reforms today to avoid mistakes being repeated for our grandchildren.


I denne artikel graves der et par skridt dybere. Sahlberg fremhæver bl.a. at OECD´s fokus på "What to do" burde suppleres med en "What NOT to do"-liste, fordi der nu er mange erfaringer, der siger noget om dette.

Artiklen er tilgængelig på ...


Chilenske protester mod uddannelsesreform


*************************************************************** 
Dette blogindlæg supplerer afsnittet ”Fjerde uddybning: kampen om forståelse af reformer”
mit kapitel Hedegaard, E. (2017): "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder"  
i bogen P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : "Klassisk og moderne pædagogisk teori". København: Hans Reitzels Forlag.

***************************************************************