OVERBLIK OVER ALLE BLOG-INDLÆG set i relation til "Uddannelsespolitik og globalisering - uddannelsesreformer i en usikker tidsalder."


Overblik over alle blogindlæg

Bloggen  knytter sig til mit kapitel i Hedegaard, E. (2017):
Uddannelsespolitik og globalisering 
- uddannelsesreformer i en usikker tidsalder.  
I: P. Ø Andersen & Tomas Ellegaard : Klassisk og moderne pædagogisk teori. København: Hans Reitzels Forlag.


Bogen er blevet revideret i 2008, 2012 og 2017.

Der er jo løbende ændringer i de reformer og den tænkning (lokalt og globalt) , som mit kapitel fokuserer på,  så jeg har siden 2017 lavet denne blog for at  opsamle relevante links, overvejelser og litteraturhenvisninger som ressourcemateriale som kan anvendes af alle interesserede.

Der kommer et nyt optryk af 3. udgave i 2024, og da dette optryk altså er uden opdatering, så har jeg skrevet nogle opdateringer i denne blog.

Resume af hele kapitlet ( s. 129 i 2017-udgaven)

På denne side vil der løbende blive opdateret en oversigt over alle indlæg, og den organiseres under de 8 afsnitoverskrifter:

Hvordan udvikles nationale uddannelsessystemer gennem kamp?

Hvad har hidtil været meningen med et uddannelsessystem i en nationalstat?

Hvad er meningen med et uddannelsessystem i en nationalstat i dag?

Første uddybning: kampen om pædagogikken

Anden uddybning: kampen for at få alle med

Tredje uddybning: kampen om borgeropdragelsen

Fjerde uddybning: kampen om forståelse af reformer

Opsamling af den uddannelsespolitiske udvikling siden 1980érne




Hvordan udvikles nationale uddannelsessystemer gennem kamp?

Opdatering af afsnittet ” Hvordan udvikles nationale uddannelsessystemer gennem kamp?” i 2024 udgaven. Om Bolognaprocessen både i Europa og globalt klik

Hvorfor viser PISA resultater  ikke hele billedet? klik

Afkryptering af den sociopolitiske kontekst for skolereformer i USA klik


Hvad har hidtil været meningen med et uddannelsessystem i en nationalstat?

(s. 138)


Hvad er meningen med et uddannelsessystem i en nationalstat i dag?

Ideen om at nationens økonomiske fremskridt afhænger af børns fremskridt i skolen er nu dominerende i pædagogiske sammenligninger. klik

Skoler i storbyslum: Hvad forhindrer kvantitet i at blive til kvalitet? Og livsbetingelser i storbyers slum i dag. Og en læseanbefaling. klik

Beskrivelser af uddannelsessystemer og reformer i alle 38 ERASMUS+-deltagende lande. klik

Hvad ved vi om det største uddannelsessystem i verden? ... Kinas uddannelsessystem ... klik

Har du tænkt over om du er et får eller en ulv? Det spørger millioner af kinesere sig selv om efter læsning af ”Wolf Totem”. Om hvad der skal til for at en kultur forandrer sig? - og andre universelle temaer ...  klik



Første uddybning: 
kampen om pædagogikken

Supplement til afsnittet ”Første uddybning: kampen om pædagogikken” i 2024 udgaven klik

Hvad er det egentligt, der er brug for at børn lærer i fremtiden? klik

Ideen om at nationens økonomiske fremskridt afhænger af børns fremskridt i skolen er nu dominerende i pædagogiske sammenligninger. klik

Skoledisciplin i USA: Hvorfor rammer udvisninger de mest sårbare? klik

Hvordan undgå at børns udendørs liv og  leg er underprioriteret? klik

Hvad kan man gøre for at ændre de stereotyper som børn lærer om køn? klik

Hvordan udvikle ukuelighed (resilience), og hjælpe børn med trauma? klik

Bedre studiestrategier på kognitivt psykologisk forskningsgrundlag klik

Canadiske tilgange til træning af elever i at lære at styre sig selv i læringssituationer fra “What should Canada's teachers know? Teacher Capacities: Knowledge, beliefs and skills” klik

Hvordan kan man magte en verden fyldt med teknologiske forstyrrelser? klik

Sammen hver for sig.  Refleksioner over online teaching og andre aktuelle erfaringer. klik

Fysisk afstand og social kontakt, ikke social afstand klik



Anden uddybning: 
kampen for at få alle med

Skolepolitik i USA (seneste links og indlæg øverst) klik

USA:  Hvorfor er sorte drenge i krise? klik

Hvorfra kommer den udbredte disrespekt i brede kredse i USA for alt, der kommer fra regeringen? link

Virker deling af eleverne? (fra 11 års alderen) klik

Partsindlæg fra lærerorganisation i USA, der protesterer mod Trump-regeringens uddannelsesbudgetlovsudkast maj 2017  links

Uddannelse i UK -Hvad er under forandring? (seneste indlæg og links øverst) klik

Uddannelse i USA må forstås i forhold til ulighedsproblemerne klik

Japanske skoler har store ploblemer med at integrere udenlandske elever klik

Globale tendenser inden for uddannelse: Kommercialisering - hvorfor skal vi bekymre os om det? klik

Fokus på en af amerikas kriser: mænd uden arbejde klik

Kraften i ideen om uddannelse som et offentligt gode forbliver stærk nok til at overleve:          “The power of the idea of public education remains strong enough to persevere” klik


Tredje uddybning: 
kampen om borgeropdragelsen

Skolers primære ansvar er forberedelse til kvalificeret medborgerskab klik

Er uddannelse til salg. Bliver alting gjort til varer? link

Uddannelses- og identitetspolitik kan være både sjovt og seriøst klik

Undervisning danner ligesåvel som”Livet danner” (som N.F.S. Grundtvig sagde) klik

Sker der en socialpolitisk drejning af Folkeskolens formål? klik

Hvordan bør skoler undervise børn om, hvad der skete ved og i Capitol i USA den 6. januar 2021? klik

 

Dialog er svaret når spørgsmålene er ... Hvordan modarbejde hadtale?

Hvordan hjælpe nogen ud af ekstremisme eller kultlignende grupper?

Hvordan fejer man for egen dør før man belærer andre om demokrati? klik

Fjerde uddybning: 
kampen om forståelse af reformer

Opdatering til ”Fjerde uddybning: kampen om forståelse af reformer” i 2024-udgaven. Om "afselvfølgeliggørelse"! klik

En bog med kritiske analyser af uddannelsesreformer udgivet 2018 klik

Hvordan er skoleudviklingens dynamik? klik

Hvorfor viser PISA resultater ikke hele billedet? klik

Balance mellem ansvar og tillid: “Accountability” i uddannelse click

Skal skoler udvikles indefra eller udefra? klik

Afrikansk forskning i læreruddannelse gennem fjernundervisning sætter fokus på 5 afgørende kvaliteter: tackle udfordringer, proaktivitet, opfindsomhed, vedholdenhed og problemløsning. click

Uddannelsesreformer bliver presset igennem, og kun 1 ud af 10 bliver evalueret klik

Dilemme: At kontrollere kvalitet bliver ofte på bekostning af kvalitet klik

Er evaluering indefra en ny form for politisk ledelse af folkeskolen? Og skal lærere lære at fiske i stedet for at få en fanget fisk? klik

Hvad kommer efter neoliberalisme?  klik

Januar 2021: Den amerikanske undervisningsminister Betsy DeVos og den officielle ringeagt for lærere  er væk, men de politiske modsætninger (med historiske rødder) fortsætter klik

Januar 2021: Hvad kan forventes af Bidens uddannelsespolitiske reformer? klik

30 års uddannelsespolitik i Storbritannien: "The Best for my Child. Did the Schools Market deliver?"klik

Lærer kan være befriere eller kidnappere klik


Opsamling af den uddannelsespolitiske udvikling siden 1980érne

Opdatering af afsnittet ”Opsamling af den uddannelsespolitiske udvikling siden 1980érne” i 2024 udgaven klik


Hvad afgør succes i fremtiden - på samfundsplan? klik

Opsamling af 18 problemfelter i amerikansk grunduddannelse klik

Vil forholdet mellem privat og offentlig virksomhed i fremtiden blive en form for “kapitalisme 4.0” ? klik




Ingen kommentarer:

Send en kommentar